ny shopify NIDRA.jpg

NIDRA MEDITATION

(även kallat Yoga Nidra)

För Veckans Nidra (Stream/Online) klicka HÄR

Nidra Meditation utförs stillaliggande och ger en fantastisk djupavslappning i alla plan.

Rent meditativt är det för de allra flesta många gånger enklare att göra Nidra meditation och komma riktigt djupt än traditionell Meditation. Den stora utmaningen är att inte somna.
Somnar man så är det vad man behöver och helt okej, men det är egentligen inte strävan.
Även om man somnar så tar man del av guidningen, men inte i det tänkande sinnet så det är egentligen inget du märker av just då. Det sägs att Nidra Meditation motsvarar ca 3-5h sömn.

 


NIDRA BETYDER SÖMN
Men det är för att vi strävar efter att använda ett beteende vi gör varje dag som ett av verktygen i tekniken. Nämligen att färdas från vaken till dröm och sen till djupsömn, men att ha kvar en närvaro i det. Man vill vara kvar i övergången i mellanrummet när man skiftar sitt medvetande får t-ex vaken in i drömstadiet. Där är hjärnvågorna lugna och parasympatiska nervsystemet aktiveras, vi öppnar upp för självläkning m.m.
Vi (som gör nidran traditionellt) vill även vandra stegvis via guidningen genom våra fem "lager" som man anser att vi som människor består av, dessa kallas för "koshas" i yogan.
Från det fysiska in i det subtila nivå för nivå.

En Nidra Meditation ger dig en fantastisk återhämtning & avslappning.
För den som håller sig närvarande blir det även meditativt.
För den som är öppen för det, kan det även bli en spirituell practice.


 

EXEMPEL PÅ EFFEKTER
 

Förbättrar sömnobalanser.
Minskar stress, oro & ångest.
Lär oss att vara lugna igen.
Släpper fysiska, mentala & emotionella spänningar
Ökar kreativitet

Renar kropp, Mind & vårt Undermedvetna

Ger ökad energi

Läker det endokrina systemet

Används ofta som ett verktyg vid trauman.

Om utförs regelbundet skapar sakta en positiv karaktärsförändring.

Motsvarar 3-5h sömn.

Fantastiskt sätt att nå det parasympatiska nervsystemet där vår naturliga självläkning finns.


BACK IN THE DAYS

Merparten i vårt moderna samhälle använder Nidra Meditation för att lugna ner, återhämta, vila, förbättra sömn, läka & återhämta, självreflektion m.m.

Men som ofta i yogans värld finns det ett djupare syfte än det vi anammar. Nidra Meditation har många såna aspekt, det är en Meditativ & spirituell practice. Tekniken härstammar från långt bak i tiden, ned referenser i gamla heliga sfirter, och det har utvecklats en del inom klassisk Tantra Yoga (som är en del även i HathaYoga).

Back in the days använde yogis denna teknik dels för att rensa karma/ inprints (samskara) i energikroppen, dels för att använda sinnet för att gå förbi vårt medvetande och till slut nå det "fjärde medvetande stadiet" - Turiya. En möjlighet till att uppleva sitt sanna Jag.

Vi planterar som ett frö in i det undermedvetna som sen får manifestera sig i livet - vi kallar det sankalpa . Det blir som grunden som sen styr alla våra andra tendenser/ mönster som vi alla på olika vis har. Det är på detta vis vi kan vi bli vår egen conscious creator.